Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

Onze trip in 2022

Belgium - Germany - Sweden .

Dag 9 : Enviken - Minne / Stensån .

Vanaf de camping gaat het noordwaarts tot in Lamborn . Hier nemen we de richting Rättvik . Juist voor Ingels vinden we een ( ruige , niet aan te raden ) bosweg die ons doet uitkomen op weg 301 . Hier rechts af en dan naar het centrum van Boda . We vinden de wegwijzer naar de Styggforsen , deze bezienswaardigheid mag je niet missen . Na 2km bereiken we een grote parking . Van hieruit is er een mooie wandeling rond een reservaat met intressante geologie , steile kliffen , een prachtig uitzicht over de waterval . Wij lopen deze zoals meestal tegenwijzers zin . Over de kliffen gaat het via trappen die beveiligd zijn . De Styggforsen trail is : 885 meter lang . We rijden terug naar Boda en dan noordwaarts tot iets voorbij Anderåsen . Dan gaat het rechts af naar Matt Fabrik . Een lokale route , deze gaat door het bos en door enkele riviertjes , dus een 4x4 is nodig , brengt ons tot in Sorboda . Verder gaat het via Norrboda , Sunnanhed , Östanvik tot we terug op weg 301/296 uitkomen . Hier rechts af en blijven volgen tot de afslag naar Voxnabruk , hier links af ( opgepast , hier staat een service station aangeduid , echter dit bestaat niet meer ) We volgen deze route en bij Coor : Long: 15.476398 E (15° 28’ 35" E) Lat : 61.434243 N (61° 26’ 03" N) is er links een smalle bosweg die leid naar leuke picknick plaats . Fricamp Voxna genaamd : prachtig gelegen naast een kronkelende rivier . Terug naar de hoofdweg waar het links af gaat en vervolgens rijden we tot in Gruvbyn . Hier bevindt zich een oude kobaltmijn . Men kan de mijn bezoeken ( 225 kr /p ) of men kan een rond wandeling maken langs de verschillende oude mijningangen . Borden met uitleg over de soorten stenen die hier werden gedolven zijn alom aanwezig . Na het bezoek gaat het terug naar de hoofdweg , vervolgens richting Kårböle . Op het kruispunt slaan we links af en iets verder gaat het rechts af naar Ytterhogdal . We blijven weg 296 volgen en nemen rechts de richting naar Storån . Echter na 1,8 km slaan we links af , juist voor Flor . Dan volgt een bosweg van 5 km en we staan terug op weg 314 waar we naar rechts afdraaien . Op deze route voorbij Stensån vinden we een geschikte overnachtingsplaats .
Overnachting : Vrij Kamperen .
Coor : Long: 15.186528 E (15° 11’ 11" E) Lat : 62.249774 N (62° 14’ 59" N) .
Overnachtingsprijs : Gratis
Voorzieningen : Niets .
Onze beoordeling :( zie inleidende pagina ) .

Onze dag afstand is : 230 km waarvan off road / bosweg : 36 km .

Natuurreservaat Styggforsen .
Mooi aangeduid .
Prachtige waterval .
Naast de waterval met trappen tot boven .
De legendes rond deze waterval .
Blik vanop een uitkijkpunt .
Over de kam en dan afdalen .
Het ontstaan na de meteoriet inslag .
Bosweg naar Fricamp Voxna .
Fricamp Voxna , picknick plaats .
Cobalt mijn in Gruvbyn .
Onze overnachtingsplaats in de vrije natuur .