Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

The Gambia

Reisverslag van 12 / 23 Januari 2004 .

Tijdens ons vorig bezoek in 2002 hadden we reeds diep inland gereisd , deze maal ging het nog net iets anders .

Picture in the hotel .
Dag 1 :

Wederom zijn we via Amsterdam-Schiphol richting The Gambia vertrokken . Ditmaal gaat het toch iets minder vlot dan we hadden gehoopt . De vlucht die normaal Amsterdam / Banjul in zijn geheel zou moeten verlopen krijgt een onverwachte wending . Er wordt ons medegedeeld dat er met een kleiner vliegtuig wordt gevlogen . Zodoende is de piloot verplicht te landen in Spanje ( Malaga ) om er de nodige brandstof bij te tanken . Deze stop krijgt te maken met grote vertragingen te Malaga wegens logistieke tekortkomingen . Zodoende staan wij ongeveer 3 uur op de tarmac stil . Dat deze vertraging niet meer goed te maken is , is logisch . Hierdoor komen we ettelijke uren te laat aan op The Gambia airport . Een meevaller is dat de luchthaven taks van 10 € per persoon blijkbaar is afgeschaft . De namiddag is dan ook al vergevorderd als we in ons hotel aankomen . Daar is er echt noch niets veranderd . We hebben ditmaal gekozen voor een kamer op de eerste verdieping achter in de tuin . We verfrissen ons en besluiten dan maar een korte verkenning te maken buiten het hotel , waar we van de gelegenheid gebruik maken om in een van de internetcafe's een e'mail te versturen naar de thuisblijvers . Een goede manier om deze te informeren . Door een misverstand lopen we onze vertrouwde gids mis . Maar ook in The Gambia bestaat al zoiets als een telefoon dus na een kort gesprek is dit opgelost en spreken we af ons de volgende dag te treffen voor het hotel .

Beach for the hotel at 18:30 p.m.
Dag 2 :

Een dag om nog even uit te rusten en aan te passen aan de grote temperatuursverschillen tussen het koude Belgiê en het zonovergote Gambia . Na een bezoek aan de groenten-fruit-vis- alles wordt er verkocht markt , in Serekunda , werd er een lange strandwandeling gemaakt . Wat vooral opviel was , dat het strand ten zuiden van de hotels , in het bijzonder het Kairaba Hotel en het Senegambia Beach hotel en verder richting noordwaarst enorm was opgespoten . Hoelang dit zal stand houden is nog zeer de vraag . De zee beukt en zal langzaam maar zeker het herwonnen strand terug veroveren .

Bij het binnenkomen van Banjul de Arch22 .
Dag 3 :

Een bezoek aan de hoofdstad Banjul is een must ( niettegenstaande wij reeds voor de vierde maal The Gambia bezochten stond dit nooit eerder op ons programma ) . Banjul is een stad van uitersten en contrasten . Zo staat de prestigieuse Arch 2000 in stil contrast met de wijk Half Die . De prachtige kerken , kathedralen ( van welke religieuse overtuiging ook ) en moskeeën steken in stil contrast af tegen de arme sloppenwijken . Eén constante is steeds aanwezig : iedereen is zeer vriendelijk en behulpzaam . De naam Toubab is dan ook niet uit de lucht gegrepen en men hoort hem steeds weer ... De moeite om te bezoeken is alleszins de craft-market en de dagelijkse markt . Alles is hier te koop .

Visit local family .
Dag 4 :

8 uur in de morgen . We staan vertrekkens klaar voor een nooit eerder gedane fietstocht . Via Kerr-Serring , Sukuta ,Yundum tot Lameng gereden . Hier hebben we een bezoek gebracht aan een familie van onze gids Alex ( die uiteraard met ons was meegereden ) . Na het drinken van kokosmelk , door hen als welkomstgeschenk aangeboden , het schenken van schoolmateriaal aan de kinderen en een beetje uitrusten , werd onze fietstocht verder gezet tot een plaatselijke kleuterschool waar we weerom zeer gastvrij en onder luid geroep van het ons al bekende Toubab werden ontvangen . Na een onderhoud met de directrice en tevens kleuterjuf viel het ons op met hoe weinig middelen van bestaan deze school gerund wordt . Een schenking van om het even welk schoolmateriaal , maar vooral kleefstof , is hier zeer welkom . Naam van de school is Pats Nursery School . Vanaf Lameng zetten we onze fietstocht verder tot Abuko , waar we een bezoek brachten aan een technische school . Via Tabokoto , FajiKunda , Serekunda terug naar ons hotel waar we moe doch veel ervaringen rijker aankwamen . We huurden onze fietsen in de directe omgeving van het Senegambia Beach Hotel . Nota : De staat van onze moutenbikes was als goed te beschouwen . Afstand van onze fietstocht : +/- 40 km . Genoeg water meenemen om te drinken is een must : +/- 1.5l/persoon .

View from the terasse of the lodge .
Dag 5 :

Deze dag begint met een lekker luie voormiddag . Na de middag nemen we een local taxi die ons via Birkama naar Marakisa brengt en nog verder . De weg vanaf Birkama naar het zuiden, richting Senegalese grens , is een bush weg . Adembenemend mooie rode aarde weg van ongeveer 5 Gambiaanse Km tot aan de lodge . In het regenseizoen alleen te bereizen met een 4x4 voertuig . In de lodge kan je overnachten voor meerdere dagen . Informatie daaromtrent is verder op deze website , zie bij Gambia -Lodge . Meestal vind je er birdwatchers , de omgeving loont er zich uitstekend toe , ook voor de gewone toerist is dit een plaats waar je heerlijk kunt relaxen of een mooie wandeling maken . Met de locale bevolking kan je rustig een praatje maken , geen toestanden zoals aan de hotel regio's . De lodge zelf is uitgebaat door een Nederlander , en meestal open in het droog seizoen . Deze Lodge is zeer mooi gelegen , we besluiten er een pause te nemen en er een maaltijd te bestellen . Het eten is er zeer verzorgd . Vervolgens zetten we ons weg verder naar Darsilama . Een klein dorpje op een boogscheut afstand van de grens met Senegal . Onze gids Alex heeft ook hier familiebanden en zodoende worden we uitgenodigd voor een kort bezoek . De terugweg gaat via de bush richting Sifoe . Na ongeveer 5 km bereiken we terug de hoofdweg terug naar Birkama leid .

Old Portugese factory .
Dag 6:

s'Morgens in alle vroegte verlaten we het hotel om gedurende 5 dagen het binnenland en vooral het oosten van The Gambia te ontdekken . Het hoeft niet gezegd dat we ook hier vergezeld waren van onze gids Alex , die voor een 4x4 wagen met chauffeur had gezorgd . Onze eerste stop was in Sibanor , een zeer levendig stadje , waar je van de ene verassing in de andere tuimelt . Even verder werd er van de "hoofdweg" afgeweken , om dwars door de broesse Bintang Bolong te bereiken . Hier vindt men aan de oever van de rivier The Gambia een oude Portugese handelspost . We werden door menigeen bekeken als kwamen we van een andere planeet . Ze zijn daar niet echt gewend "toubab"te zien . Dit zou ons echter in de komende dagen nog dikwijls overkomen ! De in alle reisbrochures vermelde Bintang Lodge is zwaar vervallen . Overnachting is af te raden . Terug naar de hoofdweg om onze route verder te zetten naar Bwian waar we na lang zoeken en rondvragen een oude verdedigingspost van de Portugezen ... of was het een oude kookpot hebben gevonden . Ook hier doen verschillende verhalen de ronde , maar één ding is zeker , elk verhaal wordt met evenveel overtuiging verteld !!

Aangekomen in Keneba werd nogmaals de "high-way" verlaten om na 20 km over een stoffige , kuilerige zandweg , dwars door het Kiang West National Park , het Medical Research Counsil te bereiken . Dit centrum staat onder leiding van een Engelse professor uit Cambridge . En is een van de drie Medical centrums ( van M.R.C. ) in het land . We werden hier zeer hartelijk ontvangen en kregen een degelijke uitleg over de werking van , en een rondleiding in , de verschillende laboratoria van dit centrum . Een bezoek aan dit Medical Research Counsil centrum is een must voor iedereen met een medische - of paramedische opleiding . Onze trip werd verder gezet via Kwinella richting Tendaba waar we opzoek gingen naar de vroegere Britse luchthaven : Tentaba Airport !!!!! Al mijmerend kan je wachten op een bank ( weliswaar in openlucht ) aan gate 3 op de volgende vlucht ... die er wellicht nooit meer zal landen ......

On the road to Kenaba with our driver Fillyie and guide .
Tendaba Airstrip just before the Tendaba Camp .
Tentaba Camp (bar) Togheter with our driver en our guide.

Overnacht in Tentaba camp dat zeer mooi gelegen is aan de oever van de Gambia rivier waar je bij valavond in alle stilte de belevenissen van de voorbije dag kan overdenken . Nota : de kamers in het Tentaba camp zijn sober maar zeer proper. De maaltijden zijn verzorgd en de overnachtingen zijn best betaalbaar . Daar er ook een Zwitsere groep vogelfanaten aanwezig waren ( een geplande rondreis) werd de avond er opgeluisterd door lokale bewoners die verhalen vertelde te samen met dans en muziek .

Dag 7 :

Onze tocht werd verder gezet richting Jangjang-Bureh . De "high-way" op de zuidoever is in erbarmelijke staat : dikwijls ontbreekt het asfalt en men moet voortdurend slalommen tussen de enorme kuilen in het wegdek . De natuur daarentegen is prachtig , de mensen enorm vriendelijk . Een eerste stop werd gehouden in Soma , een zeer levendig stadje . In Sankule-kunda werd een Koreaans project bezocht . In lang vervlogen tijden werden hier rijstvelden aangelegd omgeven door een , in steen gebouwd dorp . Door het vertrek van de meeste Koreanen is dit project in verval geraakt . De nog steeds aanwezige traktoren staan werkloos toe te zien hoe hier en daar een Gambiaan toch een beetje rijst tracht te winnen . In Sopa zijn gelijkaardige rijstplantages te vinden . Deze zijn merkelijk beter onderhouden en men ziet ook menig Gambiaan zijn steentje bijbrengen opdat de oogst zou slagen . Tussen Soma en Jangjang-Bureh werd onze aandacht menigmaal getrokken door enorme "bush-branden "" . Blussen is hier uit den boze bij gebrek aan water en geschikt materiaal . Het blijft steeds hopen dat de vlammen niet al te veel compounds opslorpen . Overnachting gebeurt zoals ons vorig bezoek in het Bao-Bolong Camp . Ook hier logeert men in Afrikaanse hutten die als +/- proper te beschouwen zijn . De maaltijden zijn goed en in buffetvorm . Het Gambiaans personeel doet er alles aan om het de toeristen ( hoe weinig ook ) zo aangenaam mogelijk te maken . s'avonds was er een optreden van een lokale dansgroep dat al te vlug werd stopgezet door het uitvallen van de elektriciteit .( het meenemen van een zaklamp is steeds een must ) .

Dag 8 :

Onze trip ging verder naar het uiterste oosten van The Gambia . Wonderwel was de high-way hier in een veel betere staat . In Basse-Duma werd een eerste halt gehouden aan het Jem-hotel ( staat beschreven in verscheidene reisbrochures ) . Dit hotel is zeer primitief doch goed voor een overnachting als men op doorreis is . Vanaf Duma richting Fatoto wordt de weg onverhard doch blijft hij goed berijdbaar . Even verderop komt men een groots opgezet landbouwproject tegen . Hier werken enkel vrouwen die geleerd wordt hoe groenten zoals sla , tomaten , pepers , paprika's , aubergines ed. te kweken . Als men even de moeite neemt de hoofdweg te verlaten , belandt men in grote couscous plantages . Ook hier wordt men vriendelijk onthaald als men een kijkje gaat nemen hoe op een simpele toch vernuftige manier de couscous wordt geoogst . Filmen of fotograferen is hier absoluut niet toegestaan . Onze tocht vervolgend , door de steeds meer oprukkende sahel, ( het was hier enorm heet ! ) .

Dampha Kunda Lower Basic School .

In Dampha-Kunta vonden we een naar omstandigheden een grote lagere school . Beladen met wat ons nog reste van schoolmateriaal een bezoek gebracht aan deze vrij grote lagereschool . Naam van de school is Dampha Kunda Lower Basic School East District Upper River Division . Het leerlingenaantal bedraagt er ongeveer 398 . Na een onderhoud met de directeur , tevens leraar van het eerste leerjaar,mochten we een bezoek brengen aan elke klas . Wat ons ook hier opviel was dat men met een beperkt aantal middelen een vrij groot en volledig ( te vergelijken met een lagere school in Belgie) lessenpakket aanbood . Ook hier waren vakken als taal , wiskunde,wetenschappen ed .aan de orde van de dag . Het hoeft ook hier niet gezegd dat

Road to Fatoto .

vele kinderen ons aanstaarden als kwamen we van een andere planeet , doch met een beetje geduld en een vriendelijk woord beginnen ook zij na enige tijd te vertellen . Terug naar Basse Sante Su ,een levendig stadje waar vriendelijkheid troef is . In augustus 2003 werd deze plaats getroffen door een vloedgolf die dood en vernieling zaaide . De gevolgen hiervan zijn nog steeds zichtbaar aanwezig . Via Bansang , waar door tijdsgebrek het plaatselijk hospitaal niet kon bezocht worden . Overnachting wederom in het Bao-Bolong Camp .

Dag 9:

Er werd besloten om via de noordelijke oever van de Gambia-rivier in westelijke richting te rijden . Daar we de stenen cirkels van Wassu vorig jaar reeds bezocht hadden , werd geopteerd direkt koers te zetten naar Kerbach waar ook deze gekende "stone-circels" te vinden zijn. Groot was echter onze verbazing dat het hier om een totaal ander genre van stenen cirkels gaat . Daar waar in Wassu elke steen één groot massief geheel was , waren hier de stenen opgebouwd uit vele kleine "keitjes" die op de een of andere manier samengehouden werden .

Stone Circles at Kerbach .

De structuur van de cirkels was hier steeds dezelfde : tien stenen in een ronde en daarvoor drie aparte stenen op een rij . Aan de gekende steen in V-vorm was duidelijk gewerkt met behulp van cement . Via de brousse dan maar verder naar Jamagen waar ook de kende stenen-cirkels te vinden zijn . De structuur en plaatsing van de stenen was dezelfde als in Kerbach . Nieuwsgierig als we zijn , werd via onze gids Alex die als vertaler fungeerde , geinformeerd bij het plaatselijk dorpshoofd naar de oorsprong van deze stenen . Hij gaf ons de volgende aanneembare verklaring , bij zijn overlijden krijgt iedere belangrijke dorpsbewoner een steen zodat zij hem niet zouden vergeten . De drie aparte stenen zijn steeds van de dorpshoofden . Nadat we ieder in zijn waarheid hadden laten berusten werd koers gezet richting Farafenye . Op de noordelijke oever dachten we in het lokale " hotel" , Eddy' s hotel iets te kunnen eten , maar dat was een grote tegenvaller . De uitbater ontving ons niet al te vriendelijk en van een middagmaal was er helemaal geen sprake . ( Ook de prijzen voor een overnachting zijn er wat buitensporig zodoende is dit geen aanrader voor de toeristen ) . We besloten dan maar de zeer druk bezette veerpond te nemen naar de zuidoever . Daar aanbeland werd besloten om op de kade "African food" aan te schaffen . Na een grondige controle werd dit graag verorberd .We hebben terug overnacht in Tentaba Camp waar we die avond nog lang hebben nagepraat over die mysterieuze stenen-cirkels .

Dag 10 :

Na een goed verzorgd ontbijt verorberd te hebben , nog een laatste maal tot aan de rivier wandelen om dan de niet afwendbare terugtocht aan te vatten . De eerder vermelde "bush - branden" aren ook hier talrijk aanwezig . Het gekende "toubab" klonk nog steeds in onze oren . Het werd stil in de auto , terwijl onze chauffeur zich een weg baande tussen de alom bekende diepe putten in het wegdek , zaten onze gids , mijn echtgenote en ikzelf te mijmeren over de belevenissen van de afgelopen dagen . Een ding hadden we allen gemeen : we probeerden allen realiteit van fictie te onderscheiden.

Senegambia Beach on the evening .
Dag 11 / 12 :

Noch een kleine rustdag hebben we ingelast. En dan bracht de bus ons naar de luchthaven . Na een chaotische check-in en een voorspoedige vlucht gehad , ditmaal zonder tussenlanding . Tijdens de vlucht hoorden we verschillende verhalen . We hadden The Gambia erlaten ... maar onze herinneringen blijven . Opmerking : bij deze willen we onze gids,Alex , bedanken voor zijn goede zorgen . Dank zij hem is onze vakantie een voltreffer geworden en hebben we enorm veel bijgeleerd over de Gambiaanse bevolking , hun cultuur, religie .. woon over hun manier van zijn .......................