Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

The Gambia

Reisverslag van 07 / 15 Januari 2002 .

Bij ons bezoek aan The Gambia in 1996 dachten we bij onszelf , hier komen we terug . Daarom hier ons beknopt reisverhaal .

The National Airport of Yundum Banjul .
Dag 1 :

Na een behouden vlucht via Schiphol , zijn we aangekomen op de luchthaven van Yundum Banjul . De verandering was miraculeus ten opzichte van ons vorig bezoek in het jaar 1996 . Van een klein "barakje"tot een"hippermodern" gebouw . Eens door de douane en buiten geraakt zonder perikelen ( wat niet zo evident is hier ) bevonden we ons weer in Afrika zoals weleer . De kruiers en de geldwisselaars stonden klaar . Toen in 1996, kon je hier voor je euro's een goede wisselkoers bekomen . Vele vonden dit laatste wel een beetje raar

Senegambia Hotel Desk.

vooral als je de eerste keer The Gambia bezoekt. De transfer naar het Senegambia Beach Hotel verliep zeer vlot . Ook daar was enige verandering merkbaar . Eens alle formaliteiten achter de rug en onze kamer was toegewezen was het hoog tijd voor frisse lucht . Een goede strandwandeling zou ons deugd doen . We werden, eens op het strand, onmiddelijk vergezeld door de bekende "Hustlers"en bumsters . En het ons zeer bekende "Toubab" werd ons toegeroepen .

Dag 2 :
Fajara War cemetery.

Een bezoek aan Serrekunda en omgeving was het doel van onze tweede dag . Allereerst zochten we een goede gids. Deze vonden we onmiddelijk bij het buitenkomen van het hotel (de ervaring van ons vorig bezoek hadden we mee). Zijn naam Alex , officieel ingeschreven ( ? ) en na enig overleg was dit onze gids voor de rest van ons verblijf . Met de bekende local taxi's en busjes bereikte we Serrekunda , vervolgens te voet naar Fajara,Bakau tot cape point .

Dag 3 - 4 :
Djembe drummers in JanjangBureh by night.

Met Gambia Tours vertrokken we op tweedaagse tocht naar JanjangBureh,een klein dorpje op een eiland ongeveer 300 km landinwaarts . Daar de rit ongeveer 6 uur in beslag nam , en de wegen niet zijn zoals in Belgie , werd er regelmatig een stop voorzien voor een of andere bezienswaardigheid . De aankomst in het kamp is spectaculair en werd gevolgd door een mooie boottocht op de Gambia rivier,waar vogels , apen en nijlpaarden te bewonderen waren . Na een Afrikaans maal werd de avond opgeluisterd door tromgeroffel op de djembe en de daarbij horende danseressen . De overnachting aldaar is zoals in een "Livingsstone" kamp ,een ruime tent met faciliteiten . De volgende morgen na een ruim ontbijt en na een uitgebreid bezoek aanhet dorp , slavenhuis en andere , werd de terugweg aangevangen . Pas laat in de avond waren we terug in Kololi (Senegambia Beach Hotel) waar we vernamen dat het daar de ganse dag had geregend . Dit was in meer dan 30 jaar niet meer voorgekomen !

Dag 5 :

Terug op weg met onze gids Alex en gewapend met potloden, balpennen , slijpers , etc .. bezochten we een lagere school (+/- 3200 leerlingen) . Na een onderhoud met " The Headmaster" mochten we een les bijwonen en kregen we de mogelijkheid enkele beelden te nemen. Na de middag werd een bezoek gebracht aan een apenreservaat . Dit is gelegen op amper 500 Meter wandelafstand van ons hotel in Kololi en de apen komen er uit je hand eten .

Primery School in Serrekunda .

Dag 6 :
Local market .

Na de drukke voorgaande dagen hebben we ons een dag rust toegemeten . Rustig kuieren op het strand . Lekker nietsdoen . Later op de dag en samen met Alex , bezochten we de plaatselijke markt, waar we na veel onderhandelen,afdingen en vooral lachen en praten (neem voral rustig je tijd ) met de Gambiaanse Marktkramers , de nodige souveniers aangekocht voor het thuisfront . Na een verkwikkende strandwandeling , waar we de lokale zeevissers bezig zagen, brachten we nog een bezoek bij Alex (onze gids) thuis .

Dag 7 :
Local 4 x4 landrover .

Vroeg uit de veren want een bezoek aan Senegal stond op ons programma . Onze gids Alex , was al op post . Met de "local taxi" (3 dalasi/pers) tot Serrekunda en dan verder met de local bus ( 3 dalasi/p) tot Banjul . De overzetboot naar Barra genomen . Dit is een belevenis op zich die je niet mag missen . Onze gids Alex wist na enig onderhandelen over de prijs een 4x4 landrover met chauffeur en mecanicien te bemachtigen . Een rit naar de grens en dan te voet door het niemandsland . De Gambiaanse douane was zeer vriendelijk en zonder problemen werden onze paspoorten afgestempeld. Anders was het aan de Senegalese grens : ben je de Franse taal machtig dan verandert hun enigzins nors uiterlijk al vlug naar een gulle lach . Goed om weten : Senegal is een voormalige Franse Kolonie . Terug in Gambia brachten we een bezoek aan Paradise Island waar de chauffeur en de mecanicien enkele herstellingen moesten uitvoeren , de wagens vallen weleens in panne . Nadien werd er een Afrikaanse maaltijd voor ons bereid , geduld is wel de boodschap !!

Ferry between Banjul and Barra ( North Bank) .
Local ferry on Paradise Island .
Together with our guide .

Na een behouden terug reis met de 4x4 door de uitgedroogde mangroves haalden we nog juist de laatste overzetboot van Barra naar Banjul . Hierbij dank aan onze gids Alex die niets aan het toeval overliet en zijn verantwoordelijkheid meer dan opnam om ons veilig en wel terug naar ons hotel te brengen . Het was ondertussen al zeer laat en donker .

Dag 8 :

Dit was tevens onze laatste volle dag in "The Gambia" . Na het inpakken , afspraak met Alex voor een uitgebreide strandwandeling . In de late namiddag en na een etentje met onze gids werd er afscheid genomen . Van hem en enkele Gambiaanse marktkramers kregen we geschenken aangeboden als aandenken aan een week vol avontuur . Laat in de nacht werden we dan van het hotel naar de luchthaven gebracht waar ons tweede bezoek aan The Gambia noodgedwongen eindigde . Via Yundum Airport terug naar Schiphol en dan richting Belgische Hoge Venen .............