Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

The Gambia

Reisverslag van 28 Augustus / 4 September 2006 .

Sinds vele jaren gaan we naar The Gambia in de wintermaanden. Daar onze zoon en vriendin beiden nog school lopen en ze ook weleens het " zwarte continent " wilden leren kennen , besloten we in augustus af te reizen naar ons 2de thuisland . We moesten immers ook de opbrengst van onze benefiet-avond t.v.v. een schooltje in Serrekunda , nog overmaken .Zo gezegd , zo gedaan .

Schiphol airport .
Dag 1 :

Op 28 augustus om 17.40u zouden we opstijgen . Bij aankomst in de luchthaven van Schiphol was de teleurstelling groot : onze vlucht had een vertraging van minstens 3u ! Technische problemen ...... Na een al bij al voorspoedige vlucht aangekomen in het ons overbekende The Gambia . Het viel ons dadelijk op dat we in een ander seizoen terecht gekomen waren : het was 1u. lokale tijd , het was broeierig warm en de vochtigheidsgraad was enorm hoog . Dit zouden we de volgende dagen nog meer ondervinden ....Gelukkig hoefden we niet in een oververhitte bus die ons naar het hotel zou brengen maar konden we rekenen op onze gids Alex die ons naar het hotel zou brengen met een wagen . Die nacht hebben we weinig geslapen door de zeer hoge temperatuur .

Street before the Senegambia after thunderstorm .
Dag 2 :

De volgende morgen , bij het ontbijt , stelden we vast hoe weinig toeristen gedurende de zomer naar The Gambia komen . Het anders zo uitgebreid ontbijtbuffet sloeg ons een beetje tegen . Enkel het hoogstnodige werd gepresenteerd . Na een uitgebreidde babbel met Alex besloten we een wandeling op het strand te maken . De zeebries zou misschien de temperatuur draaglijker maken . We moesten echter vluchten voor een typische tropische stortbui . Op aanvraag van onze jeugdigen hebben we later op de dag een bezoek gebracht aan Banjul : Arch , market , haven .... Steeds viel het hen op hoe dicht armoede en rijkdom , vreugde en verdriet ...... aan elkaar leunen . De volgende dagen zouden ze ons hierop nog dikwijls aanspreken . Teruggekeerd via Serekunda waar de straten omgetoverd waren tot modderpoelen na de stortbuien .

Parched monkeys at Lamin lodge .
Dag 3 :

De ganse nacht hadden we " genoten " van een klank-en lichtspel . Tegen de morgen waren de onweders voorbij . Een stralende zon beloofde dat het een mooie dag zou worden . Onze zoon opteerde om een bezoek aan Laming Lodge te brengen . Een boottocht op de Gambia-rivier mocht niet ontbreken . Via de mangroves werd verder gevaren om uiteidelijk aan te meren aan de rijstvelden . Eigenlijk een mooie boottocht als eerste kennismaking met het beginnend inland van Gambia . Een plek waar je de stilte en de natuur kunt bewonderen en beluisteren . Tijdens de boottocht kan je prachtige vogels spotten . Neem er alleszins de nodige tijd voor , en voor een bootje te huren kan je best ook je tijd nemen en rustig onderhandelen voor de prijs . Tijdens onze lunch , we waren aanvankelijk de enige toeristen , een prachtig muzikaal optreden gehad van de plaatselijke "band" . Om en rond Laming Lodge is er een bijzonder grote apenpopulatie . Deze vinnige diertjes schrikken er niet voor terug om in een flits eten te jatten van een bord of een flesje frisdrank tot op de bodem leeg te drinken . Het leeggoed zetten ze wel mooi terug op zijn plaats !!! Later op de dag werd de hitte verschroeiend . Een duik in het zwembad van het hotel was dan ook geen overdreven luxe .

School office .
Dag 4 :

Meteo : vanaf s'morgens drukkend heet . Zouden we vandaag gespaard blijven van onweders ? Daar onze jeugd nog steeds de mond vol hadden van de apen die we daags voordien hadden gezien was ons programma voor deze dag vlug gemaakt : een bezoek aan het apenpark in Bijoli . Gewapend met pindanoten gewandeld door het domein waar we algauw gezelschap kregen van de apen . Sinds ons laatste bezoek , januari 2006 , is de apenpopulatie weerom sterk uitgebreid . Hier , in de relatieve koelte van het woud , zouden we wel een ganse dag willen verblijven . De weergoden beslisten er echter anders over : een uren durende tropische stortbui . Alex bracht ons met de wagen terug naar het hotel. We wisten niet wat we zagen : op enkele minuten tijd was de hele omgeving , inclusief het hotel , verandert in één grote poel van water en slijk !!!! Nadat al het water een beetje weggetrokken was hebben we op vraag van onze jonge mede-reizigers een bezoek gebracht aan de Alex Nurcery School . Deze school is enkele jaren geleden opgestart door onze gids Alex . Het is een schooltje voorstraatkinderen wiens ouders een andere school niet kunnen betalen ! Deze school wordt leefbaar gehouden door sponsering . Met enige fierheid hebben we de recette van onze benefiet-avond t.v.v. deze school afgegeven . Met deze schenking kan het huurgeld betaald worden en kan hout aangekocht worden om zelf schoolbanken te maken . Er is echter meer nodig ..... de schrijfborden zijn in erbarmelijke staat ....... er is geen geld voor didactisch materiaal ..... Zelf hadden we zoveel mogelijk papier , schrijfgerief , bordkrijt , ....... meegenomen . Dit is echter de zogenaamde : druppel op de hete plaat . Bedenking van onze zoon : Gelukkig zijn er nog idealisten op deze wereld , die met beperkte middelen kinderen trachten van de straat te houden en ze iets proberen bij te brengen . Die avond hebben we nog lang nagepraat wat we , eens terug in Belgie , kunnen doen om de financiele armslag van de school te verbeteren .

Dag 5 :

Deze dag kondigde zich aan met een stralende zon . Reeds vroeg in de morgen was het snikheet . We zouden vandaag een bezoek brengen aan de familie van Alex . Beladen met zakken vol kinderkleding , snoepjes voor de kinderen ed.zetten we koers naar Darsilama . Zoals de voorbije jaren , we brengen elk jaar een bezoek aan deze familie , was de ontvangst zeer hartelijk . Op een tapijt werd alle kleding gesorteerd van klein tot groot . De aanwezige moeders zochten dan ook gretig naar iets moois voor hun kleine spruiten . Voor het eerst hadden we ook een zak vol stalen van zeep en shampoo meegenomen.Waar we gezien hadden dat er voor de kleding ijverig gezocht , gepast en vergeleken werd , toen de dames de zeepjes en shampoo's zagen konden we onze ogen en oren niet geloven !

Family visit in Darisalam .

Er ontstond menige discussie ..... Wie had recht op welke produkten ....... Het meenemen van zeep , shampo , lotion....... is een echte aanrader ! Ondertussen verdeelde onze zoon en vriendin hun meegebrachte snoepjes aan de kinderen . Terwijl we , uitgenodigd door de moeders , alle compounds mochten bekijken werd er voor een dank u wel geschenk gezorgd . De mannen in ons gezelschap mochtten , samen met de stam-vader thee drinken terwijl de dames sinaasappelen kregen . Na een uitgebreid afscheid werd koers gezet richting Marakisha-lodge , waar we van plan waren te dineren . In het regenseizoen is deze lodge jammer genoeg gesloten . Dan maar verder tot Brikama waar we in een klein , typisch Gambiaans eethuisje , de inwendige mens hebben versterkt . Daar we toch op enkele meters van de houtsnijmarkt waren , kon een bezoek hieraan niet ontbreken . Al de exposanten waren opvallend opdringerig . you now it's low season ...... i haven't money at all .... please buy something ..... zijn enkele van de uitdrukkingen die we wel honderden malen hebben gehoord . Afdingen was dan ook heel makkelijk . Het gezegde beter 1 vogel in de hand dan ...... was hier zeer van toepassing . Niet lang daarna deed een tropische regenbui ons vluchten naar de wagen . Terug in het hotel , er daar was wederom ernome wateroverlast

Dag 6 :
Snake farm .

Meteo : licht bewolkt , verschroeiend heet , sterke wind op/aan zee . Reeds vroeg in de morgen begonnen we aan een fikse strandwandeling : te voet tot in Ghana Town . Daar zou Alex ons ophalen om de visstokerijen- en drogerijen in Tanji te bezoeken . Daarna met de wagen tot aan de reptielfarm . De rondleiding is zeer interessant . Naast slangen zijn er ook spinnen , kameleons , pelikanen ed. De moedigste kunnen zelfs een slang in de hand nemen of rond de hals leggen . Na dit bezoek was de dag reeds een heel eind gevorderd . En onze magen kwamen in opstand . In het naburige Kartong was een nieuw eethuisje . Waarom niet even proberen . We hadden geen rekening gehouden dat we in het low season waren . Na een half uur stappen stonden we ......... voor een gesloten deur . Dan maar richting Tanyang . Het in een kleine lokale shop aangekochte stokbrood en blikje sardienen , iets anders was niet voorhanden , smaakten opperbest .

Dag 7:
Crocodil pole in Bakau .

Vanaf s'morgens was het zeer heet en enorm vochtig . Onze laatste dag zou dan ook pufferig verlopen . Tijdens ons verblijf hadden we meermaals kennis gemaakt met slangen , apen ...... Enkel krokodillen hadden onze zoon en vriendin nog niet van dichtbij gezien . Op dus naar Bakau : de krokodillenpoel . Het stadje Bakau is zeer sterk in verval tov. enige jaren geleden . De jeugdcriminaliteit tiert er welig . Oppassen voor zakkenrollers ! Het domein , waarin de krokodillenpoel gelegen is , vormt een schril contrast met de rest van Bakau . Het is er proper en opvallend rustig . Een museum , ondergebracht in 3 ronde hutjes , laat kennis maken met de Gambiaanse geschiedenis . Zeer interressant ! Door het park wandelend komt men uiteindelijk bij de krokodillenpoel . Enkele grote exemplaren lagen op het droge te genieten van de zon . Met een heel klein hartje hebben we één voor één de krokodillen aangeraakt . Geen probleem ..... tot een lievertje het nodig achtte zich even te verleggen . Nog een klein ommetje gemaakt naar Serrekunda alwaar we op de plaatselijke markt nog wat fruit hebben aangekocht . Doordat de hitte ondraaglijk werd , we ademden als het ware gebakken lucht , was een duik in het zwembad welgekomen . Zo dacht ook de varaan , een vaste bewoner van het hotel , ervan .

Senegambia Hotel swimming pool .
Dag 8 :

Vertrekdag ... Nadat de valiezen gepakt waren opteerden onze jongeren om nogmaals een bezoek te brengen aan het apenpark in Bijoli . Hopenlijk kregen we nu geen tropische stortbui zoals de vorige keer . Waar onze zoon en vooral zijn vriendin donderdag wel schrik hadden van die lievertjes , dit maal genoten ze met volle teugen bij het voederen . Moeten we nog zeggen dat het reeds laat in de namiddag was toen we uiteindelijk het park verlieten . Om de hitte wat weg te spoelen doken we nog een laatste maal in het zwembad . Even op het infobord gaan kijken of onze vlucht op tijd zou vertrekken ..... Zoals met de heenvlucht stond ook nu een vertraging van minstens 3u aangekondigd !!! We hadden dus nog ruim de tijd voor een flinke strandwandeling en om afscheid te nemen van enkele goede Gambiaanse vrienden . Uiteindelijk rond 22u naar de luchthaven gebracht door Alex . Door de luchthaven controle geraken is niet eenvoudig , iedereen wil daar wel een steentje meepikken van de toeristen .... Als er ergens in The Gambia sprake is van corruptie dan is het wel hier!!! No problem in The Gambia is hier niet zo evident , over het kleinste detail worden aan -en opmerkingen gemaakt . Enkel wanneer je een euro-briefje te voorschijn haalt wordt het probleem opeens redicul .... Dus kalm blijven is de boodschap . Het afscheid van onze gids Alex was zoals steeds heel moeilijk . We wilden hem nog zoveel zeggen ........ Verder dan een handdruk en een thanks for everything kwamen we niet . Onze zoon en vriendin hadden de voorbije dagen voor het eerst kennis gemaakt met het zwarte continent en dat was wel een ervaring .