Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

Onze trip in 2020

Belgium - Germany - Sweden .

Dag 5 : Nationaal Park Garphyttan - Vasselsjön .

We verlaten het nationaal park en rijden via Arvaby richting Lannafors . Vervolgens naar Garphyttan , Filipshyttan richting het nationaal Reservaat Skärmarbodabergen . ( Gelegen langs weg 50 ) Het reservaat is echt de moeite waard om te bezoeken . Er zijn verscheidenne hiking tochten , niet te lang maar wel pittig vanwege de vele hoogte verschillen en rotsformaties . Onze hiking tocht ( groene markering ) Yoldiarundan trail : 2,68 km lang is een aanrader . Een tip : loop hem tegenwijzerzin dan bekomt U de mooiste uitzichten en rots formatie in front . Vervolgens rijden we verder naar Nora . Een dorp waar je veel kan bezichtigen , vooral het oude spoorweg station is de moeite waard . ( Wij bezochten Nora reeds in één van onze vorige reizen ) Het gaat verder noordwaarts en enkele km verder links af richting JärnboÅs . Voorbij JärnboÅs hadden we een camperplaats gevonden , iets voor Hjulsjö aan het Hjulsjön meer . Een super klein bordje aan de zijkant van de weg , nauwelijks zichtbaar . We volgen dit smal paadje en komen uit op een grasveld . Er staat een vervallen, houten barak dat de WC en douche zou moeten voorstellen . Overnachtings prijs op het bijhorend bord is : 150Sek . Dit lijkt ons iets teveel voor de aangeboden mogelijkheden . We rijden verder tot in Hjulsjö . Hier is ook een camperplaats echter er blijkt een dorpsfeest te zijn . Noodgedwongen gaat het verder richting Kopparberg op zoek naar een overnachtingsplaats . We vinden deze juist voor de brug aan het Vasselsjön meer . Hier draaien we links af en iets verder rechts . Na meer dan 2 km bosweg ( niet aan te raden voor mobilhomes ) vinden we een prachtig gelegen plaats midden in de natuur , conform het allemansrecht (allemansrätt) .
Overnachting : Vrij kamperen in bos.
coor : Longitude : 14.839386 E (14° 50’ 22" E ) Latitude : 59.821562 N (59° 49’ 17" N) .
Overnachtingsprijs (2p+auto+tax) : gratis.
Voorzieningen : Niets , Puur natuur ,
Onze beoordeling :( zie inleidende pagina ) .

Onze dag afstand is : 89 km waarvan 7 km off road .

Overal in Zweden vind je nog oude wegwijzers .
Ingang Nationaal Reservaat Skärmarbodabergen .
Mogelijke Hikings trails ( km x 2 ) .
Wij namen de groene , Yoldiarundan trail.
Met trappen , grotten , holen etc ...
Boven op het hoogste punt .
Rotsblok die jaren geleden afgebroken is .
Onze camperplaats midden in de bossen .