Welcome to my website

Onze trip in 2018

Belgium - Germany - Polen - Lithuania - Latvia - Estonia -

Finland - Sweden .

Dag 52 : Langvattnet ( Zweden ) - Nationaal Park Kalhuvudet ( Zweden ) .

We verlaten het nationaal park en rijden richting Junsele , dan verder naar Kläppsjö . Daar voorbij draaien we links af richting Solberg .( gravel route ) In Solberg is het beslist de moeite waard om even de prachtige houten kerk te gaan bezichtigen . Verder volgen we de weg tot aan het kruispunt in Nyäker . Hier links en 300m verder rechts af . Op deze route , iets voorbij Stortjärn , zie je links het natuurreservaat de Hemmingssån . Juist ernaast bevindt zich een memorabele gedenksteen , een herinering aan de arbeiders die deze weg bouwden tussen 1950-1952 , waarschijnlijk gebeurde dit onder barre omstandigheden . Verder gaat het tot de afslag naar Trolltjärn , rechts af en na 1,7 km is er een kleine parking . Hier is het begin van een toch wel niet te versmaade hiking trail . Een prachtige route met enkele pittige passages brengt ons naar een klif met rots schilderingen . We maken de complete rondweg en vanaf de overzijde van het meertje hebben we nog een beter uitzicht op de rots schildering . De korte maar zéér prachtige Trolltjarn trail : 1,3 km is weinig belopen maar echt de moeite waard . Nadien gaat het verder richting Locksta, Nyliden , Hemling . Daar voorbij op ongeveer 2,7 km is er rechts een bosweg , er is géén specifieke aanduiding . Hier rechts af en rechts blijven volgen zodoende bereiken we na 6,2 km een parking plaats . Hier begint het nationaal park Kalhuvudet . Een steile klim , de Kalhuvudet Rodmyrstugan trail : 791m , ( enkel , dus totaal heen en terug 1,6 km ) brengt ons naar een prachtig natuur veengebied . Er is een schuilhut voorzien van twee bedden , stoelen , tafel en een kachel , super ! Het weer is prachtig en we hebben ons avondeten bij zodoende is er maar één woord voor : zalig ! Ter info : Er is ook een bron waar je zuiver water kan opnemen . We krijgen nog bezoek van een Zweeds echtpaar dat er blijkbaar goed de weg kent en aan de andere kant van het veen bramen gaan plukken . Later treffen wij hen terug met een volle emmer veenbraam bessen ( Hjortron in het Zweeds ) , je weet wel die mooie roze .
Overnachting : Vrij kamperen aan het nationaal park
coor : Long : 18.845823 E (18° 27’ 29’ E) Lat : 63.636590 N (63° 38’ 12’) .
Overnachtingsprijs (2p+auto+tax) : gratis .
Voorzieningen : niets .
Onze beoordeling :( zie inleidende pagina ) .
Onze dag afstand is : 155 km waarvan 72 km off road .

Mooie houten kerk in Solberg .
Route voorbij Stortjärn .
Herdenkings monument .
Trolltjarn natuur reservaat .
In het natuur reservaat .
De natuur is hier de baas .
Hiking trail naar de hut en verder .
Vanaf de hut verder door het veen .