Welcome to my website

Onze trip in 2018

Belgium - Germany - Polen - Lithuania - Latvia - Estonia -

Finland - Sweden .

Dag 29 : Joensuu ( Finland ) - Nationaal Park Hiidenporten ( Finland ) .

We verlaten Joensuu en rijden richting Kontioranta , Eno , Ahveninnen . Juist voor het dorp nemen we de afslag links naar Rompala . Na 2,7 km rechts naar Herajoki , opgepast de weg wordt gravel . Op deze weg , na 15km , bevinden zich de duivelsgrotten , Lohkareluola Pirunkirkko . Een korte pittige wandeling en we kunnen afdalen in een nauwe spelonk . We rijden verder , houden links aan en komen na 5 km terug op een asfalt weg . Deze volgen we tot de afslag naar Ukko -Koli , het nationaal park Koli . Er is een ruime parking voorzien, je mag niet met je wagen tot boven rijden. Je kan verder met een lift ( gratis ) of met trappen tot boven aan het natuur centrum . Hier beginnen enkele wandelingen . Eigenlijk is dit park bekend om zijn drie hoge rotstoppen : Paha-Koli , Akka-Kolli en Ukko-Koli . We zijn er op een zondag en het krioelt er van de dagjes toeristen . Onze wandeling gaat via de drie rots formaties en we keren terug langs een verlaten bospad . Het weer zit ons die dag niet mee , het uitzicht vanop de rotsen is minder prachtig . Op de terugtocht langs het bospad zijn we aangenaam verrast : we komen een groot rotsplateau tegen waar tegen de wand een groot hout kruis staat met een klein altaar . Hier onze hiking door deze Paha-Koli , Akka-Kolli en Ukko-Koli trail : 2,8 km naar de rotsformaties . We rijden verder en bereiken Nurmes . We bezichtigen een oud rangeerstation met bijbehorende locomotieven . Vanuit Nurmes nemen we de weg naar Kuhmo en volgen deze tot de afslag naar Saramo . We blijven deze weg volgen voorbij het dorp tot op een T-kruispunt , hier rechts af . Het volgende T-kruispunt nogmaals rechts af tot aan de coor : Long : 29. 15912 E (29° 09’ 33’ E) Lat : 63.87791 N (63° 52’ 40’) . Hier links af en opgepast : vanaf hier word het off road door het bos . De weg loopt langs het nationaal park , draait op een gegeven ogenblik scherp naar rechts , blijven volgen tot een Y-kruispunt . Hier links af en volgen tot volgend T-kruispunt en opnieuw hier links af . 400m verder rechts af en dan blijven volgen tot de parking . Bewegwijzering is niet optimaal maar we vinden onze overnachtingsplaats . Zoals eerder al vermeld : een goed GPS systeem in de auto is géén luxe , U bent gewaarschuwd .
Overnachting : Nationaal Park Hiidenporten parking .
coor : Long : 28. 997 E (28° 59’ 45’ E) Lat : 63.90207 N (63° 54’ 08’) .
Overnachtingsprijs (2p+auto+tax) : Gratis .
Voorzieningen : Kookplaats , Toilet , drinkbaar putwater .
Onze beoordeling :( zie inleidende pagina ) .
Onze dag afstand is : 254 km waarvan 94 km off road .

Lokale route naar de duivelsgrotten .
Duivelsgrotten , Lohkareluola Pirunkirkko .
Start van de hiking routes .
Uitzicht vanaf de Ukko-Koli .
Openlucht altaar in het Koli nationaal park .
Nurmes oude werkplaats .
Nurmes oud rangeerstation .
Afslag naar weg 5284 .
Bos route naar Hiidenportti parking .