Welcome to my website

On the web since 2001
Belgian / Gambian Radioamateur Station

Onze trip in 2016

Belgium - Germany - Danmark - Norway - Sweden .

Dag 7 : Rødberg ( Noorwegen ) - Kaupanger ( Noorwegen ) .

We verlaten de camping en nemen terug weg 40 richting Noorden . Iets voorbij Rødberg nemen we rechts weg Fv122 . Hier bevindt zich het Nore og Uvdal Bygdetun museum . Prachtige houten konstrukties ,waaronder een lokale school , een kerk , een schapenboerderij ed . We rijden terug naar weg 40 tot in Rødberg waar we de Fv120 nemen richting Tunhovd tot in Nesbyen . De route is bij aanvang zeer bochtig en steil . Juist voor Tunhovd kruisen enkele rendieren onze weg . In Nesbyen nemen we links weg 7 , na 6,5km vind je links een route naar een bijzondere bezienswaardigheid . Lang geleden is hier een grote meteoriet ingeslagen , de sporen zijn nog steeds zichtbaar . De Gardnos Meteoriet krater ligt op 3,5km van de hoofdweg . In het hoogseizoen is de toegang betalend, zoals alles in Noorwegen . Op de terugweg vinden we op 2km links een kortere weg , off road , die ons 2km door het bos , deels stijl bergaf , terugbrengt naar weg 7 . We vervolgen onze route tot in Gol / Hemsedal . 6km na Hemsedal vind je aan de linker zijde de prachtige Rjukanefoss watervallen , op nauwelijks 250m van de weg .Via een klein wandelpad bereik je deze prachtige watervallen . Via een hangbrug kan je de kloof,Suspension bridge , oversteken . Een klusje voor durvers... vergeet het poortje niet te sluiten ! We rijden verder via weg 52 . De route voert ons door een mooie bergpas . De zomer is nog pril : aan de kant van de weg ligt nog behoorlijk veel sneeuw , de meren zijn nog dichtgevroren . Het lijkt of de winter zich nog niet gewonnen geeft. Verderrijden we tot aan de kruising van de E16 , hier links tot we Laerdal bereiken . Rechts weg 5 die ons naar de veerboot in Fodnes brengt . Deze vaart elke 10 minuten naar de overkant Mannheller . De prijs die we betaalden omvat : een auto/bestuurder + passagier totaal 106 Nok . Je kan betalen casch of met kaart . Na veerboot en direkt achter tunnel is er rechts een lokale smalle weg naar de camping .
Overnachting : Camperplaats / Camping Amlesanden Amla Nedre 8-10 6854 Kaupanger .
Overnachtingsprijs (2p+auto+tax) : 10,80 Euro / 100 Nok . In een formulier/eveloppe doe je 100Nok , je schrijft de nummerplaat van je wagen erop en steekt de enveloppe in een metalen box aan het informatie bord . Een dubbel breng je zichtbaar aan in de wagen .
Longitude : 7.26536 E (7° 15’ 55" E ) Latitude : 61.17715 N (61° 10’ 38" N) .
Voorzieningen : Toilet en wasruimte , onverwarmd.Onze beoordeling :( zie inleidende pagina )

Onze dag afstand is : 238 km .

Nore og Uvdal Bygdetun museum / Kirke .
Verschillende stuwmeren met laag waterpeil .
Juist voor Tunhovd rendieren op de weg .
Gardnos meteoriet inslag .
Rjukanefoss watervallen .
Suspension bridge voor durvers .
Vertrekplaats Fodnes veerboot .
Camping / Camperplaats Amlesanden .